BERTUKAR PANDANGAN / PENDAPAT TENTANG PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK
Ahad, 12 Disember 2010
KENAPA PERLU PENDIDIKAN MUZIK
ORIGAMI MERANGSANG MINDA
Permainan origami merupakan permainan yang tidak asing bagi kanak-kanak sejak dahulu lagi. Tetapi kini, ramai kanak-kanak yang tidak tahu mengenai permainan ini kerana kurang pendedahan. Mereka lebih banyak didedahkan dengan permainan-permainan moden yang mudah didapati di supermarket dengan bantuan iklan-iklan di televisyen. Malah tidak kurang pula yang menghabiskan banyak masa dengan menonton televisyen dan bermain ‘games’.
Apa kata sesekali kita meneliti jenis-jenis permainan yang boleh menajamkan minda dengan kos yang rendah. Origami adalah sejenis permainan atau aktiviti yang mampu menajamkan minda dan mengimbangi otak kiri dan kanan. Bukan sahaja kos yang rendah iaitu dengan hanya menggunakan kertas-kertas, tetapi juga mudah dilakukan di mana sahaja.
Permainan ini memerlukan kanak-kanak mengingati langkah demi langkah dengan betul. Keupayaan mengingat boleh ditingkatkan dengan bentuk-bentuk origami yang lebih mencabar.
Bukan itu saja, permainan origami juga mampu meningkatkan kemahiran ‘motor halus’ (seni) anak anda. Aktiviti ini memerlukan kemahiran pergerakan jari-jemari dengan berhati-hati dan kemas. Kemahiran ‘motor’ anak-anak boleh ditingkatkan lagi dengan meningkatkan kualiti kekemasan origami yang mereka hasilkan. Kemahiran seni berkait rapat dengan otak kanak. Dengan kata lain, latihan kemahiran seni akan meningkatkan keupayaan otak kanan anak anda.
Latih anak anda dengan permainan origami seawal usia 3 tahun. Kanak-kanak suka mencuba. Pilih jenis-jenis origami yang mudah sebagai permulaan dan ‘upgrade’ mengikut kebolehan mereka.
Kebiasaannya apabila kanak-kanak berumur 3-4 tahun, mereka mempunyai kecenderungan untuk melakukannya sendiri. Sedikit demi sedikit ajar anak kita menghasilkan origami dengan sendiri.
Apabila umur anak anda meningkat, berikan aktiviti origami yang lebih kompleks supaya dapat mencabar minda anak-anak untuk terus aktif dan berkembang.
Menu Prasekolah
Sabtu, 11 Disember 2010
Pengurusan Prasekolah 2011
Jumaat, 10 Disember 2010
SENARAI FAIL YANG PERLU ADA DALAM KELAS PRASEKOLAH
2. FAIL PENGURUSAN PRASEKOLAH - Arahan-arahan/Pekeliling berkaitan
3. REKOD PERKEMBANGAN MURID - Senarai Semak/Rekod Anekdot/Rekod Berterusan/Analisis Kajian 3M/Junior Kids Programme
4. FAIL PERIBADI MURID - Salinan Surat Beranak/Kad Pengenalan Ibu Bapa,Penjaga/Rekod Kesihatan Murid/Sijil Sakit
5. FAIL HASIL KERJA MURID - Individu dan Kumpulan (Pastikan disemak dan diberikan ulasan)
6. FAIL PERMUAFAKATAN - Senarai AJK/Surat Panggilan Mesyuarat/Minit Mesyuarat
7. FAIL PEMILIHAN MURID PRASEKOLAH - Senarai AJK (GB,PK1,PK2,PKko,Guru Prasek,Guru Pend.Islam,Guru Tahap 1)/Senarai Nama Murid dan Pendapatan Ibu Bapa,Penjaga/Surat Panggilan Mesyuarat/Minit Mesyuarat
8. FAIL KEWANGAN - Jumlah Terimaan PCG (salinan disahkan)/Perbelanjaan,Pembelian(salinan disahkan)/Lawatan/Tajaan dll
9. FAIL MESYUARAT/TAKLIMAT/KURSUS/SEMINAR - Surat panggilan/'Hands-out'
10. FAIL STOK - Inventori (Borang Kew PA3 & Kew PA5)-Peralatan yang tidak perlu penyelenggaraan tetapi mesti ada pelupusan/Harta Modal (Borang Kew PA2 & Kew PA4)-Peralatan yang perlu penyelenggaraan berjadual/tidak berjadual yang perlu pelupusan/Peralatan Pejabat (Borang J3 & J4)-Peralatan pakai buang/(Borang Kew PA7)-Senarai peralatan modal dan inventori dalam kelas dan ditampal pada dinding
11. FAIL MEJA GURU PRASEKOLAH DAN PPM
12. BUKU REKOD PELAWAT
13. BUKU REKOD KELUAR MASUK MURID
14. BUKU REKOD PERGERAKAN GURU
15. BUKU REKOD PERGERAKAN PPM